Att någonting är “plus” brukar ofta betyda att det är något lite extra speciellt. Det märks inte minst på alla de företag som använder begreppet “plus” i sina varumärken. Det finns till och med en leksak som satsar på “plus” dubbelt upp – Plus Plus!
Vad? | Plus är ett ord som betyder att något är lite extra. Det betyder också att något är positivt, som ett provsvar eller en pol på ett batteri. |
Vad är Plus Plus? | Plus Plus är en pedagogisk byggleksak för barn. |
Vad betyder “minus minus blir plus”? | Det är en matematisk regel som ger vid hand att två minustal tar ut varandra vid multiplikation, och blir positiva. Minus två gånger minus tre blir alltså (plus) sex. |
Vad betyder +? | Plustecknet (+) är ett matematiskt tecken som står för addition. “Plus” betyder alltså att man ska slå samman det som står före och efter tecknet. |
“Plus” som del av branding och marknadsföringsstrategi
Matematiken bakom plus är relativt enkel att förstå. Det handlar om att addera något till något annat. Namnet på leksaken Plus Plus är kongenialt, som en programförklaring till vad själva leksaken handlar om: att sätta ihop de små plus-formade plastbitarna så de bildar en större helhet.
Lika lätt är det att förstå varför företag ofta använder sig av begreppet “plus” i sin marknadsföring och sitt varumärkesbyggande. Vilket företag vill inte få sig själv och sina produkter att framstå som lite extra allt? Att något är “plus” signalerar ett mervärde som konsumenterna självklart inte kommer vilja missa.
Se bara hur vanligt det är att företag väljer att lägga till ett litet plus här och där:
- Disney Plus
- Discovery Plus
- P4 Plus
- Best Western Plus
- iPhone 8 Plus
- Paramount Plus
- Playstation Plus
- Aftonbladet Plus
- Apple TV Plus
Vad gömmer sig bakom plusset?
Man kan dock fråga sig vad som egentligen döljer sig bakom det där plusset, som signalerar så mycket mervärde. Här följer ett urval av de tjänster som marknadsförs som “plus”:
Disney Plus – mer än bara Disney
Hos Disney Plus är det enkelt att se vad man får som är “mer” än bara Disney. Streamingtjänsten erbjuder självklart Disneys eget utbud – men även de titlar som skapas av Marvel, Pixar, Star Wars, National Geographic och Star. För den som minns tiden då Disney var Pixar Studios bittraste konkurrent känns kombinationen kanske lite märklig, men faktum är att Disney köpte upp Pixar för några år sedan.
Discovery Plus – upptäck mer än bara Discovery
Discovery var i Sverige länge mest känt som en enskild TV-kanal som länge ingick i kabel-TV:s standardutbud. I dag är Discovery dock ett helt mediehus, där stora kanaler som till exempel Kanal 5 ingår.
I plusset efter Discovery gömmer sig en omfattande streamingtjänst, där man får långt mer än bara kanalen Discovery. Man kan till och med ta del av SVT via Discovery plus. Kanske bra för den som av praktiska skäl vill kunna hålla sig till en enda streamingtjänst och inte använda sig av public services egna SVTPlay?
Aftonbladet Plus – ännu mera nyheter
Aftonbladet använder sin plustjänst som en betalvägg. Bakom väggen får den betalande läsaren ta del av allt Aftonbladet har att erbjuda, inte bara den gratisjournalistik tidningen erbjuder på sin öppna webbplats. Den som vill läsa reseguider och nyhetsbrev med Aftonbladet som avsändare, är även den hänvisad till plustjänsten.
Best Western Plus – hotell med extra kvalitet
Hotellkedjan Best Western erbjuder generellt hotellrum som passar den prismedvetne. För den resenär som ställer lite högre krav på tillvaron gäller det att hålla koll på det lilla plusset. Det Best Western menar med “Best Western Plus” är nämligen utvalda hotell i kedjan som håller högre kvalitet och erbjuder det där “lilla extra” i högre grad än kedjans standardhotell. I sin marknadsföring meddelar Best Western att den högre kvaliteten handlar såväl om utförandet på hotellet, som på läget i förhållande till stadskärnan.
Sammanfattningsvis – är ett plus alltid ett plus?
Är ett plus alltid ett plus? Eller kan det till och med vara ett minus? Självklart är detta något som varje individuell konsument behöver ta ställning till. Det finns till exempel vissa som menar att tidningar som Aftonbladet borde erbjuda all sin journalistik gratis. De skulle säga att plusset faktiskt är ett minus.
Samtidigt kan man argumentera för att alla företag självklart ska kunna ta betalt för de varor de säljer. Man kan sammanfatta allt detta plussande med att ett plus för det allra mesta står för ett mervärde. Om det mervärdet är värt pengarna eller ej, är upp till var och en.